Добрі поради » Цікаве » Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото

14-04-2016, 19:08
Вітчизняна космонавтика знає велика кількість видатних особистостей. Але серед них виділяється радянський космонавт Леонов Олексій Архипович. Насамперед він відомий тим, що є першою людиною, що не побоявся вийти у відкритий космос. Цим і прославилось Леонов-космонавт. Біографія цієї видатної особистості стане предметом нашого обговорення.

Народження і дитинство

У Кемеровській області, територія якої тоді належала до Західно-Сибірському краю, народився майбутній радянський космонавт Леонов. Дата народження - 30 травня 1934 року. Його батьки, Архип Олексійович Леонов і Євдокія Минаевна Сотникова, крім маленького Альоші, виховували ще сімох дітей.
Коли Олексію здійснилася три роки, його родина була репресована. Батько відправився у місця позбавлення волі, а мати з дітьми змушена була переїхати в Кемерово, так як їх будинок фактично було віддано на розграбування. Але вже через два роки батька реабілітували. У Кемерово А. А. Леонов пішов у школу, але в 1947 році сім'я, у зв'язку зі зміною місця роботи годувальника, змушена була переїхати в Калінінград. Саме в цьому місті майбутній великий космонавт отримав середню освіту. З раннього дитинства А. А. Леонов мріяв про армійську кар'єру, тому після отримання атестата про середню освіту (1953) вступив у Військову авіаційну школу, яку успішно закінчив у 1955 році. Ще через два роки він завершив навчання в училище відповідного профілю.

Розвиток космонавтики

Між тим друга половина 50-х і 60-е роки XX століття були часом бурхливого розвитку космонавтики. У 1957 році Радянським Союзом був запущений штучний супутник Землі. У тому ж році в літальному апараті на орбіту було виведено перший жива істота – собака Лайка. Все актуальнішим ставало питання про можливості польоту в космос людини.
У 1960 році ВПС СРСР виробляли відбір першого загону космонавтів, в який увійшли 20 найбільш підготовлених льотчиків. Саме з числа членів цього загону формувався екіпаж для перших радянських космічних експедицій. В цю двадцятку найбільш гідних потрапив і А. А. Леонов. Крім нього, в загоні були Герман Титов, Дмитро Заїкін, Павло Попович, Іван Анікєєв, Адріян Миколаїв та багато інших відомих льотчиків. Честь стати першим космонавтом була надана Юрію Гагаріну. У квітні 1961 року на космічному кораблі «Восток-1» він здійснив перший орбітальний політ. З 1961 по 1964 рік польоти в космос здійснили також Р. Тітов, А. Миколаїв, П. Попович, В. Биковський і Ст. Комарів. Екіпаж Володимира Комарова, який здійснив політ у жовтні 1964 року, крім командира, складався з двох чоловік. Таку можливість надав новий тип багатомісних космічних кораблів «Схід», які прийшли на зміну серії «Схід».
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
Чекав своєї черги радянський космонавт Леонов. Фото з ним і Юрієм Гагаріним можна спостерігати вище.

Історичний політ

Нова космічна експедиція була запланована на середину березня 1965 року. Вона складалася з двох осіб. Командиром був призначений Павло Бєляєв, а пілотом – А. А. Леонов. Політ повинен був проходити на багатомісному космічному кораблі «Восход-2», який, порівняно з першою версією, був модифікований.
Спочатку у завдання експедиції входило здійснення виходу людини у відкритий космос, і розглядалась вона як частина місячної програми СРСР. Корабель «Восход-2» з Бєляєвим і Леоновим на борту був запущений 18 березня 1965 року.

У відкритому космосі

Після того, як космічний корабель вийшов на орбіту, потрібно було здійснити головну мету польоту – вихід у відкритий космос. Дану задачу повинен був вирішити А. А. Леонов. Космонавт відразу перемістився в шлюзову камеру, після чого командир екіпажу зачинив відсік і почав її розгерметизацію. Потім Олексій Архипович покинув шлюзову камеру і вийшов у відкритий космос. Саме цим вчинком на весь світ став відомий А. А. Леонов (космонавт). Фото його перебування у відкритому космосі розташоване нижче. Потрібно відзначити, що під час знаходження поза космічного корабля Олексій Архипович відчував дискомфорт: у нього піднялася температура тіла, почалося посилене потовиділення, підвищилася частота дихання і серцебиття. У відкритому космічному просторі космонавт провів більше дванадцяти хвилин.
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
Повернення на космічний корабель було пов'язано з деякими труднощами. Із-за того що скафандр сильно роздувся, Леонову було важко повернутися в шлюзову камеру. Тому він - в порушення інструкції - змушений був протиснутися в неї з допомогою рук головою вперед.

Посадка

Посадки космічного корабля також супроводжували деякі непередбачені події. Вона повинна була бути здійснено в автоматичному режимі, після того як корабель здійснить 17 витків навколо орбіти. Але автоматика дала збій. Тому «Восход-2» довелося садити в ручному режимі після 18 витків.
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
Місцем посадки виявилася тайгова місцевість в Пермській області. Рятувальна експедиція змогла відшукати екіпаж космічного корабля лише на другу добу. Це пояснювалося тим, що із-за збоїв в автоматиці посадка сталася у незапланованому місці.

Подальша кар'єра космонавта

Після здійснення історичного польоту, увенчавшегося першим вдалим виходом людини у відкритий космос, Олексій Леонов отримав звання Героя СРСР. Йому були вручені вищі радянські нагороди – «Золота Зірка» та Орден Леніна. Після цього і до 1969 року включно Леонов брав участь у радянській місячній програмі. Але після висадки американців на Місяці вона була згорнута, так як СРСР програв США першість у «місячній гонитві». Тепер природний супутник Землі не уявляв особливого інтересу для вітчизняної космонавтики. Хоча один час планувалося, що саме Леонов має стати людиною, вперше висадилися на Місяці. В цей час, одночасно з роботою, Олексій Архипович навчався у Військово-повітряної академії з інженерного напрямку. У 1975 році А. Леонов здійснив свій другий політ у космос. На цей раз саме він був командиром екіпажу, до складу якого, крім нього, входив Ст. Кубасов. Політ був проведений на літальному апараті «Союз-19» і тривав більше п'яти діб. За цю експедицію він був ще один раз удостоєний звання Героя СРСР.
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
У січні 1982 році сорокасемирічний А. Леонов разом з іншими пілотами свого покоління покинув команду космонавтів. У першу чергу це було пов'язано з його віком. Разом з тим він продовжував до 1991 року обіймати посаду заст. начальника ЦПК. У 1991 році вийшов на пенсію в чині генерал-майора.

Діяльність на пенсії

Але не такою людиною є Олексій Архипович, щоб перебувати на заслуженому відпочинку. Вже у 1992 році він очолив фірму, що займається розробкою космічних програм. Крім того, він є офіційним радником члена ради директорів одного з найбільших російських банків.
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
Головним захопленням Олексія Архиповича в даний час є живопис. У цій справі він отримав заслужене визнання від професіоналів. А. Леонов співпрацює з художником А. Соколовим, разом з яким є співавтором серії поштових марок. Не цурається Олексій Архипович і політики. В даний час він є членом Вищої ради партійної організації «Єдина Росія». З 75-річчям його особисто привітав Дмитро Медведєв, який на той момент обіймав посаду президента Росії.

Сім'я

Дружиною Олексія Леонова є Доценко Світлана Павлівна, 1940 року народження. В минулому вона працювала редактором у видавництві ЦПК, а зараз перебуває на пенсії. У шлюбі В них народилося дві доньки – Вікторія (1961 р. н.) та Оксана (1967 р.). Але Вікторія, яка працювала в ГУ «Совфрахт», померла в 1996 році внаслідок захворювання на гепатит с пневмоническим ускладненням. Оксана в даний час працює перекладачем.

Оцінка особистості

Отже, ми дізналися про такий видатної особистості в історії, як А. А. Леонов (космонавт). Біографія його була досить непростою: вже в ранньому віці він зіткнувся зі сталінськими репресіями, а на пенсії випробував гіркоту втрати дочки. Але, незважаючи на всі пригоди і перешкоди, А. Леонов зумів стати однією з найвідоміших постатей в радянської і світової космонавтики. Саме він був удостоєний вперше вийти у відкритий космос. Враховуючи, що в той час ставилися до добору кандидатів, потрібно визнати, що для призначення на подібну місію людина повинен був володіти дійсно винятковими особистими якостями. І правильність цього вибору Олексій Архипович довів на ділі.
Радянський космонавт А. А. Леонов: біографія, фото
Непохитність свого характеру і працьовитість А. Леонов продемонстрував після виходу на пенсію, коли, замість того щоб піти на заслужений відпочинок, не припиняв активну трудову і громадську діяльність. Саме такими людьми, як А. А. Леонов, пишається Росія.
Що таке фаза в електричному струмі
Про фазі часто можна почути в розмові про електрику. Але, звичайно, слово має набагато ширше значення. Що таке фаза, її цикли, як вона пов'язана з
Валерій Поляков: біографія та цікаві факти
Хоча за ті півстоліття, що минули з моменту першого польоту людини в космос, професія космонавта перестала сприйматися як незвичайна, вона продовжує
Космонавт Максим Сураєв: біографія (фото)
Максим Сураєв – полковник ВПС, перший російський астронавт, ведучий з орбіти свій блог і регулярно відповідає на запитання читачів.
Космонавти СРСР - легенди минулого
З давніх часів люди виявляли величезний інтерес до неба й зірок. Але тільки в минулому столітті науково-технічний прогрес дозволив підійти до загадок
Коли вийде «Час перших»? - Дата виходу.
Історична драма під назвою «Час перших» розповість справді героїчну історію першого виходу людини у відкритий космос. Прем'єра запланована на