Добрі поради » Цікаве » Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?

4-07-2015, 13:21
24 серпня 79 року люди з жахом дивилися на свого покровителя і не могли зрозуміти: чому ж вони так прогнівили богів. Як сталося, що їх захисник раптово почав вивергати полум'я, яке розтікається по землі і нищила все на своєму шляху? Мешканці Помпеї вже знали: несподівано для всіх прокинувся вулкан. Що це таке, якими бувають вулкани і чому вони раптово прокидаються, ми розглянемо сьогодні в цій статті.

Що таке вулкан?

Вулкан – свого роду утворення на поверхні земної кори, яке час від часу здатне вивергати пірокластичні потоки (суміш попелу, газу і каміння), вулканічні гази, а також лаву. Саме в зонах вулканічної активності відкриваються можливості для використання геотермальної енергії.

Види вулканів

Вченими прийнята класифікація вулканів на діючі, сплячі і згаслі.
  • Діючими називають вулкани, які вивергаються в історичний період часу. Саме завдяки їм можна зрозуміти, що таке вулкан і механізми, які змушують його діяти, адже безпосереднє спостереження за процесом дає набагато більше інформації, ніж самі ретельні розкопки.
  • Сплячими називають вулкани, які даний час не діють, однак, існує велика ймовірність їх пробудження.
  • До згаслим відносять ті вулкани, які були активними в минулому, однак на сьогоднішній день імовірність їх виверження прирівнюється до нуля.
  • Якої форми бувають вулкани?

Якщо запитати школяра, яку форму має вулкан, він, безсумнівно, скаже, що той схожий на гору. І буде правий. Вулкан дійсно має форму конуса, який утворився під час його виверження.

Вулканічний конус має жерло – це свого роду вивідний канал, по якому під час виверження підіймається лава. Досить часто такий канал не один. Він може мати кілька відгалужень, які слугують для виводу вулканічних газів на поверхню. Жерло закінчується кратером. Саме в нього викидаються всі матеріали при виверженні. Цікавим фактом є те, що жерло відкрито тільки в період активності вулкана. Інше час він закритий, аж до наступного прояву активності.
    Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?
    Час, за який сформувався вулканічний конус, індивідуально. В основному воно залежить від того, яка кількість матеріалів викидає вулкан за час свого виверження. Деяким для цього необхідно 10 тисяч років, інші можуть сформувати його за одне виверження.

Іноді трапляються і протилежні процеси. Під час виверження вулканічний конус валиться, і на його місці утворюється велика западина – кальдера. Глибина такої западини – не менш одного кілометра, а діаметр може досягати 16 км.

Чому вивергаються вулкани?

Що таке вулкан, ми розібралися, але чому ж відбувається його виверження? Як відомо, наша планета не складається з цільного шматка каменю. Вона має свою структуру. Зверху – тонка тверда шкаралупа», яку науковці називають літосферою. Її товщина складає лише 1% від радіуса земної кулі. На практиці це означає від 80 до 20 кілометрів, в залежності від того, суша це або дно океанів. Під літосферою знаходиться шар мантії. Його температура настільки висока, що мантія постійно знаходиться в рідкому, або, скоріше, в'язкому стані. В центрі знаходиться тверде земне ядро. В результаті того, що літосферні плити знаходяться в постійному русі, можуть виникати магматичні вогнища. Коли вони вириваються на поверхню земної кори, починається виверження вулкана.

Що таке магма?

Тут, напевно, необхідно роз'яснити, що таке магма і які осередки вона може формувати. Перебуваючи в постійному русі (хоча і непомітному для неозброєного ока людини), літосферні плити можуть стикатися або наповзає один на одного. Найчастіше плити, розміри яких більше, «перемагають» ті, товщина яких менше. Тому останні змушені занурюватися в киплячу мантію, температура якої може досягати кількох тисяч градусів. Природно, при такій температурі плита починає плавитися. Ця розплавлена порода з газами і парами води і магмою називається. По своїй структурі вона більш рідка, ніж мантія, а також більш легка.

Як відбувається виверження вулкана?

Завдяки названим особливостей структури магми вона починає повільно підніматися і накопичуватися в місцях, які називаються осередками. Найчастіше такими вогнищами стають місця розлому земної кори. Поступово магма займає весь вільний простір вогнища і за відсутністю іншого виходу починає підніматися по тріщин в земній корі. Якщо магма знаходить слабке місце, вона не упускає можливості вирватися на поверхню. При цьому тонкі ділянки земної кори прориваються. Так відбувається виверження вулкана.

Місця вулканічної активності

Так які ж місця на планеті, враховуючи вулканічну активність, можна вважати найбільш небезпечними? Де розташовані найбільш небезпечні вулкани світу? Давайте розбиратися
    Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?
  • Мерапі (Індонезія) . Це найбільший вулкан в Індонезії, до того ж найбільш активний. Він не дає забути про себе місцевим жителям навіть на один день, постійно випускаючи дим зі свого кратера. При цьому кожні два роки трапляються невеликі виверження. Але і великих не доводиться довго чекати: вони трапляються раз на 7-8 років.
  • Якщо ви хочете знати, де знаходяться вулкани, то, напевно, повинні здійснити подорож до Японії. Ось воістину «рай» вулканічної активності. Взяти, приміром, Сакурадзима . Починаючи з 1955 року, цей вулкан постійно турбує місцевих жителів. Його активність і не думає зменшуватися, а останнє велике виверження відбулося не так давно – в 2009 році. Ще сто років тому вулкан мав власний острів, однак завдяки лаві, яку він извергнул з себе, він зумів з'єднатися з півостровом Осумі.
  • Асо . І знову Японія. Ця країна постійно страждає від вулканічної активності, і вулкан Асо - тому підтвердження. У 2011 році над ним з'явилася хмара попелу, площа якого склала більш ніж 100 кілометрів. З того часу вчені постійно фіксують підземні поштовхи, які можуть свідчити лише про одне: вулкан Асо готовий до нового виверження.
  • Етна . Це найбільший вулкан Італії, який цікавий тим, що має не тільки головний кратер, але і безліч дрібних, розташованих по його схилу. Крім того, Етна відрізняється завидною активністю – невеликі виверження відбуваються раз на два–три місяці. Потрібно сказати, що сицилійці давно вже звикли до такого сусідства, і не бояться заселяти схили.
  • Везувій . Легендарний вулкан менше свого італійського брата практично в два рази, але це не заважає йому встановити безліч власних рекордів. Наприклад, Везувій – це саме той вулкан, який знищив Помпеї. Однак це не єдине місто, який постраждав від його активності. За даними вчених, Везувій більше 80 разів знищував міста, яким не пощастило перебувати недалеко від його схилів. Останнє сильне виверження сталося в 1944 році.
  • Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?

Який вулкан на планеті можна назвати найвищим?

Серед названих вулканів досить багато рекордсменів. Але який же може носити титул "найвищий вулкан на планеті"? Потрібно враховувати: кажучи "найвищий", ми не маємо на увазі висоту вулкана над навколишньою місцевістю. Мова йде про абсолютну висотної відмітки над рівнем моря. Так, найвищим діючим вулканом у світі вчені називають чилійця Охос-дель-Саладо. Довгий час його відносили до сплячим. Такий статус чилійця дозволяв носити звання «найвищий вулкан в світі» аргентинцю Льюльяйльяко. Проте в 1993 році Охос-дель-Саладо справив викид попелу. Після цього він був ретельно обстежений вченими, яким вдалося виявити в його жерлі фумароли (виходи пари і газу). Таким чином, чилієць змінив свій статус, і, сам того не знаючи, приніс полегшення багатьом школярам і вчителям, для яких вимовити назву Льюльяйльяко не завжди просто. Заради справедливості треба сказати, що Охос-дель-Саладо не має високого вулканічного конуса. Він підноситься над поверхнею тільки на 2000 метрів. У той час як відносна висота вулкан Льюльяйльяко майже 25 кілометра. Однак не нам сперечатися з вченими.

Вся правда про вулкані Йеллоустон

Ви не можете похвалитися, що знаєте, що таке вулкан, якщо жодного разу не чули про Йєллоустоні, який розташований в США. Що ж нам про нього відомо? Насамперед, Йєллоустон – це не найвищий вулкан, але його чомусь називають супервулканом. У чому ж тут справа? І чому виявити Йеллоустон вдалося тільки в 60-х роках минулого століття, та й то за допомогою супутників?
    Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?
    Справа в тому, що конус Йєллоустон зруйнувався після його виверження, у результаті чого утворилася кальдера. Враховуючи її гігантські розміри (150 км), не дивно, що люди не могли побачити її з Землі. Але обвалення кратера не означає, що вулкан можна перекваліфікувати у сплячі. Під кратером Йєллоустон досі знаходиться величезний вогнище магми. Якщо вірити підрахунками вчених, її температура перевищує 800 °С. Завдяки цьому в Йєллоустоні утворилося безліч термальних джерел, а, крім того, на поверхню землі постійно виходять струмені пари, сірководню, вуглекислоти. Про виверження цього вулкана відомо не так вже багато. Вчені вважають, що їх було всього три: 21 млн, 127 млн і 640 тисяч років тому. Враховуючи періодичність вивержень, можна зробити висновок, що ми може стати свідками наступного. Потрібно сказати, що якщо таке справді станеться, на Землю чекає наступний Льодовиковий період.

Які лиха приносять вулкани?

Навіть якщо не враховувати того, що Йєллоустон може раптово прокинутись, виверження, які можуть приготувати для нас інші вулкани світу, також не можна назвати нешкідливими. Вони призводять до величезних руйнувань, особливо якщо виверження сталося раптово і не було часу попередити або евакуювати населення.
    Що таке вулкан? Де знаходиться найбільший вулкан?
    Небезпека представляє не тільки лава, яка здатна знищити все на своєму шляху і викликати пожежі. Не варто забувати і про отруйні гази, які поширюються на величезні території. Крім того, виверження супроводжується викидами попелу, який здатний покрити величезні простори.

Що робити, якщо вулкан «ожив»?

Отже, якщо ви опинилися не в той час і не в тому місці, коли несподівано прокинувся вулкан, що ж робити в такій ситуації? Перш за все, потрібно знати, що швидкість лави не така вже й велика, всього 40 км/год, тому втекти, або точніше, виїхати, від неї цілком реально. Робити це потрібно самим коротким шляхом, тобто перпендикулярно її руху. Якщо ж це неможливо з якихось причин, потрібно шукати укриття на височини. Необхідно враховувати і ймовірність пожежі, тому при можливості необхідно очищати укриття від попелу і розпечених уламків. На відкритій місцевості вас може врятувати водоймище, хоча багато чого залежить від його глибини і сили, з якою вивергається вулкан. Фото, які були зроблені після виверження, показують, що перед такою потужною силою людина часто виявляється беззахисним. Якщо ви опинилися в числі щасливчиків, і ваш будинок уцілів після виверження, будьте готові до того, що провести там доведеться не менше тижня. А найголовніше, не довіряйте тим, хто каже, що «цей вулкан вже тисячі років спить». Як показує практика, прокинутися може будь вулкан (фото руйнувань це підтверджують), тільки не завжди є кому про це розповісти.
    Рецепт шоколадного пирога з заварним кремом
    Сьогодні «ми пропонуємо спекти незвичайний і дуже смачний пиріг у вигляді вулкана. Під його схилами з пористого шоколадного бісквіта розкинулося ціле
    Вулкани в Японії. Під влади вогняного кільця
    Протягом багатьох століть Країна висхідного сонця не перестає дивувати весь інший "неазиатский" світ своєю таємничістю, нерозгаданими таємницями,
    Вулкани в Індонезії: назви, фото і описи
    Вулкани – це творіння матінки-природи, які приваблюють своєю красою і таять в той же час в собі величезну небезпеку для людства і всього живого на
    Що таке виверження вулкана? Що виходить з при виверженні вулкана?
    Стихійні лиха можуть бути різними, але одним з найбільш небезпечних по праву визнано виверження вулкана. Щодня на планеті відбувається до десяти