Добрі поради » Цікаве » Що таке нейрони? Будова і функції нейронів

18-03-2016, 07:42
Організм людини являє собою складну систему, в роботі якої бере участь безліч окремих блоків і компонентів. Зовні пристрій тіла бачиться елементарним і навіть примітивним. Однак, якщо зазирнути глибше і спробувати виявити схеми, за якими відбувається взаємодія між різними органами, то на перший план вийде нервова система. Нейрон, який є основною функціональною одиницею цієї структури, виступає в якості передавача хімічних і електричних імпульсів. Незважаючи на зовнішню схожість з іншими клітинами, він виконує більш складні і відповідальні завдання, підтримка яких важлива для психофізичної діяльності людини. Для розуміння особливостей даного рецептора варто розібратися з його пристроєм, принципами роботи та завданнями.

Що таке нейрони?

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
Нейрон є спеціалізованою клітиною, яка здатна приймати і обробляти інформацію в процесі взаємодії з іншими структурно-функціональними одиницями нервової системи. Кількість даних рецепторів у мозку становить 10 11 (сто мільярдів). При цьому один нейрон може містити більше 10 тисяч синапсів – чутливих закінчень, за допомогою яких і відбуваються міжклітинні контакти. З урахуванням того, що дані елементи можуть розглядатися в якості блоків, здатних зберігати інформацію, можна зробити висновок про можливості людського мозку утримувати величезні обсяги інформації. Також нейроном називається структурна одиниця нервової системи, що забезпечує роботу органів почуттів. Тобто розглядати дану клітку слід як багатофункціональний елемент, призначений для вирішення різних завдань.

Особливості нейронної клітини

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
Якщо зіставляти будова нейронів з іншими клітинами, то можна виявити чимало спільних рис. Проте в плані функціональності, розвитку і принципів роботи це унікальні елементи людського організму. Головна особливість нейронів полягає в тому, що відразу після народження їх клітини перестають відтворюватися. Цим пояснюється той факт, що по мірі дорослішання кількість рецепторів може скорочуватися в деяких відділах мозку. Правда, певні види нейронів після народження можуть значно нарощувати нові зв'язки, що підвищує їх функціональну діяльність. Є особливості у будові. Справа в тому, що робота нейронної клітини спочатку орієнтована на комунікаційні завдання. З цієї причини її устрій передбачає кілька спеціальних відростків, відповідальних за прийом і передачу сигналів.

Будова нейронів

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
Основу клітини складає тіло, всередині якого знаходиться органелла і ядро, вкрите спеціальними порами. Окремої уваги заслуговують відростки клітини, представлені аксонами і дендритами. У кожному нейроні є складний і розвинений цитоскелет, який проникає в відростки. Цей елемент сприяє підтримці форми клітини і разом з цим виконує завдання переносу органел в нейромедиаторах. Такою будовою має кожна клітина, але всі вони різняться за розмірами. Наприклад, тіло нейрона може становити в діаметрі від 3 до 130 мкм. Також нервові рецептори можуть розрізнятися за кількістю відростків. Деякі екземпляри, наприклад, мають кілька дендритів, а на інших виявляються цілі гілки, що сприяють прийому більшої кількості інформації. Це ж відноситься і до аксонах, які розрізняються по довжині.

Процес формування нейронів

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
У кожного нейрона була клітина-попередниця, в якій зупинилося поділ ще до того, як стали виходити перші відростки. Втім, особливості даного процесу поки що мало вивчені. На думку багатьох дослідників, аксон з'являється першим, а за ним слідує утворення дендритів. На закінчення формується відростка виникає потовщення, яке в подальшому прокладає «рейки» в навколишні тканини. Тут важливо згадати про те, що таке нейрони в нервовій системі? Це дрібна структурно-функціональна одиниця, значення якої визначається саме відростками. Зовні такі відгалуження нагадують лісу з тонких шипиків товщиною приблизно 02 мкм. При цьому в довжину мікрошип може досягати 50 мкм. Проміжки між такими відростками заповнюються складчастої мембраною.

Завдання нейронів

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
Існує декілька функцій, які виконують нейрони. Зокрема, сенсорні клітини відрізняються чутливістю до різних подразників. Такі рецептори присутні в шкірних покривах, мовою, м'язах і т. д. Клітини цього типу дозволяють людині відчувати біль, перепади температур, тиск, а також смаки і запахи. Однак для повного розуміння, що таке нейрони і для чого вони потрібні, слід враховувати не тільки реакції на подразники. Крім сенсорних клітин, існують і моторні нейрони, що стимулюють м'язи організму. Є і ще одна важлива група рецепторів, що виступає сполучною ланкою між моторними і сенсорними клітинами. Це интернейроны, формують центральну нервову систему.

Види нейронів

Основна класифікація передбачає розподіл нейронів по структурному ознакою. Зокрема, вчені виділяють безаксонные, псевдоуниполярные, уніполярні, мультиполярные і біполярні нейрони. Треба сказати, що деякі з цих видів поки що мало вивчені. Це відноситься до безаксонным клітинам, які групуються в області спинного мозку. Також ведуться суперечки щодо уніполярних нейронів. Є думки, що подібні клітини і зовсім не присутні в тілі людини. Якщо ж говорити про те, які нейрони переважають в організмі вищих істот, то на перший план вийдуть мультиполярные рецептори. Це клітини, що володіють мережею дендритів і одним аксоном. Можна сказати, це класичний нейрон, найбільш часто зустрічається в нервовій системі.

Висновок

Що таке нейрони? Будова і функції нейронів
Нейронні клітини є невід'ємною складовою людського організму. Саме завдяки цим рецепторам забезпечується щоденне функціонування сотень і тисяч хімічних передавачів у тілі людини. На сучасному етапі розвитку наука дає відповідь на питання про те, що таке нейрони, але при цьому залишає простір для майбутніх відкриттів. Приміром, на сьогоднішній день є різні думки щодо деяких нюансів роботи, росту і розвитку клітин цього типу. Але в будь-якому випадку вивчення нейронів є однією з найголовніших задач нейрофізіології. Досить сказати, що нові відкриття в цій області здатні пролити світло на більш ефективні способи лікування багатьох психічних захворювань. Крім того, глибоке розуміння принципів роботи нейронів дозволить розробляти засоби, що стимулюють розумову діяльність і поліпшують пам'ять в новому поколінні.
Натисніть цю точку на пальці на 60 секунд ... Що відбувається після цього - дивовижно!
Якщо Ви та людина, яка вважає за краще не приймати багато ліків, то ця інформація саме для Вас. Наука по імені Рефлексологія пропонує замінити
Анатомія – що таке? Предмет вивчення науки
Анатомія і фізіологія людини лежать в основі психології, гігієни і медицини в цілому. Психологія вивчає психічну діяльність людського мозку. Гігієна
Гамета - це статева клітина: будова, види, функції
Чи знаєте ви, що таке гамета? Це спеціалізована клітина, завдяки якій здійснюється процес статевого розмноження. Які особливості будови дозволяють їй
Вперше нервова система з'явилася у якої тварини?
Вперше нервова система з'явилася у організмів, які складаються більш ніж з однієї клітини - у кишковопорожнинних. Вона була дифузною мережею,
Немембранні всіх органел клітини: види, будова, функції
Якими бувають всіх органел клітини? Як влаштовані мембранні та немембранні всіх органел? Які функції виконує кожен з них?
Нервові клітини відновлюються чи ні?
Про те, що нервові клітини відновлюються, сьогодні добре відомо всьому світу. Дійсно, головний мозок здатний відновлювати втрачені нейрони.